1) Dĺžka bez oporného rydla (dĺžka s oporným rydlom) 2) TTD pre platformu Bergepanther Ausf.A, pre platformu Panther Ausf.G sú odlišné. 3) Šírka so schurzenmi.
1) Lenght without spade (lenght with spade). 2) Data for chassis Bergepanther Ausf.A, for platform Panther Ausf.G is different. 3) Overall width with Schurzen.
Zdroje: Sources:
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6 Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle, Lukas Friedli - Bergepanther Ausf.D, A, G, Panzer Tracts No.16-1, rok vydania 2013, ISBN: Bez ISBN
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#432652
Verze : 1
Po zavedení nových stredných a ťažkých tankov vyvstal obrovský problém s ich odťahovaním. Pre pokazený, či poškodený Panther, alebo Tiger musela byť zapriahnutá až trojica najťažších polopásových ťahačov hmotnostnej kategórie 18 ton Sd.Kfz. 9. Odtiahnutie však bolo dosť náročné a problematické. Jednako preto, že stroje neboli pancierované a pri odťahovaní a záchrane poškodených tankov priamo z bojiska trpeli veľkými stratami a zároveň bol problém zohnať tri a viac týchto polopásov. Preto bolo nutné vytvoriť pancierovaný stroj takej hmotnostnej kategórie, ktorý by dokázal odťahovať nové ťažké bojové stroje. Bergepanther však nebol prvým návrhom ťažkého obrneného vyprosťovacieho vozidla. Prvým bola idea konverzie plánovaných prototypov predchodcu ťažkého tanku Tiger VK 36.01(H). Plánovaný bergepanzer niesol označenie Schweres Abschleppfahrzeug V.Kz. 35.01. Keďže tento pokus nevyšiel voľba padla na úpravu tanku Panther.
Druhá séria 70 ks Bergepantherov bola vyrobená vo firme Henschel & Sohn. Prvých 30 Bergepantherov vzniklo v období 7-8/1943 konverziou štandardných Panther Ausf. D. Tieto mali rovnakú kruhovú nadstavbu ako prvá 12 kusová séria Bergepantherov. Na pravej stropnej časti korby bol uchytený drevený hranol. Na zadnom pancieri korby v jeho spodnej časti bolo namontované ťažné zariadenie. Približne v strede bočného panciera korby v jeho hornej časti bol umiestnený dodatočný záves pre ťažné lano. Zaujímavosťou je, že pravdepodobne už od výroby mali tieto stroje pojazdové kolesá vonkajšej rady kolies s 24 spojovacími skrutkami (8 skupín po 3 skrutkách), vnútorný pár pojazdových kolies boli so 16 spojovacími skrutkami. Zvyšných 40 strojov bolo vyrobených z nových korieb špeciálne dizajnovaných pre Bergepanther (dodávané od 10/1943), kedy bol otvor po obežnom kruhu veže v strope korby nahradený odĺžnikovým výrezom, ktorý zasahoval až do priestoru nad posádkou. Za sedačkami vodiča a rádioperátora bola namontovaná dvojica sedačiek pre dvojicu ďalších osôb z posádky. Títo sedeli chrbtami k sebe. V prípade týchto "bergewanne" bola za sedačkami vodiča a rádiooperátora/strelca z guľometu a touto dvojitou sedačkou namontovaná stropná priečka. Nad priestorom, kde mal byť navijak boli namontované bočnice štvorcového tvaru (Ladebrücke). Korby mali predpripravené montážne úchyty pre žeriav, opornú radlicu, naviják (konštrukcia s vodiacimi kladkami bola namontovaná) a mal sa montovať 2 cm kanón, no tieto súčasti a kanón (lafeta bola namontovaná) neboli dodané. Platformy využívajúce špeciálne korby určené pre Bergepanther mali eliminované odkladacie schránky na materiál montované po bokoch zadného panciera korby, na ľavom bočnom pancieri boli namontované úchyty pre zdvihák, nosič náhradných článkov pásov bol skrátený a centrálny pomocný úchyt pre ťažné lano bol montovaný v nižšej polohe. Vzhľadom na to, že bojový priestor bol otvorený eliminovala sa montáž vetracieho ventilátora na strope bojového priestoru pred vodiča a rádiooperátorom. Na čelné panciere korby sa navárali jednoduché stupačky z guľatiny. 2 cm kanón Kw.K. 38 bol pravdepodobne použitý len na vzorovom prototype Fgst.Nr.212161 vyrobenom v 9/1943 firmou Henschel, ktorý bol následne dodaný firme M.A.N., ktorá bola zodpovedná za vývoj Bergepanthera. Tá z neho vytvorila tento vzorový kus, ktorý mal plnú výbavu vrátane 40-tonového navijaka, opornej radlice a kanóna Kw.K. 38 s ochranným štítom. Táto verzia niesla oficiálne označenie Bergepanther Ausf. A (využívala ako základ korbu Panther Ausf. A).
Tretiu sériu 40 kusov Bergepantherov vyrobila firma Daimler-Benz v továrni v Berlíne-Marienfelde (3-4/1944). Pôvodná objednávka znela na 163 Bergepantherov, ktorá bola neskôr zredukovaná na 55 strojov a napokon na 40 vyrobených vyprosťovacích tankov. Zvyšné stroje z pôvodnej objednávky mala vyrobiť firma Demag. Pôvodné ťažné zariadenie bolo eliminované a nahradené ťažným zariadením namontovaným na poklope k prístupu k motoru na zadnom pancieri korby. Drevený hranol určený na núdzové vyprostenie bol presunutý na ľavú stranu. Žeriavove komponenty boli uchytené na pravom boku a zadnej strane nadstavby. Na pancierové kryty bočných pozorovacích periskopov vodiča a rádiooperátora boli navarené držiaky lafiet Fliegerbeschussgerät 34 pre guľomety MG 34, ktoré boli určené pre protilietadlovú obranu. Odkrytý priestor posádky bol chránený sklápacou konštrukciou s nepremokavým plátnom. Tanky mali namontované novšie úchyty náradia po bokoch korby a ťažné tyče mali nad hranou motorového krytu navarenú dvojicu oporných vodítok. Štartovacia kľuka motora bola predĺžená o 350 mm. Pojazdové kolesá boli neskoršiej verzie s 24 spájacími skrutkami.
Finálnou firmou, ktorá mala Bergepanthery vyrábať sa stala firma Demag, ktorá obdržala objednávku na 123 kusov Bergepantherov Ausf. A (Fgst.Nr. 175541-175663). Prvé stroje sa začali dodávať v 3/1944 z továrne v mestskej štvrti Benrath v Düsseldorfe, neskoršie stroje vychádzali z továrne vo Falkensee neďaleko Berlína. V 3/1944 bola započatá aplikácia antimagnetickej vrstvy zimmerit. V 5/1944 bol vyrobený prvý sériový Bergepanther so 40-tonovým navijakom. V 8/1944 bola zrušená montáž lafety pre 2 cm kanón. V 9/1944 bola zrušená aplikácia zimmeritu.
Firma Demag obdžala ďalšiu objednávku na 74 kusov Bergepanther Ausf. G. Prvý takýto stroj dodala firma v 10/1944 a dodávky pokračovali až do konca vojny. Bergepanther dostal montáž trojice úchytov (Pilze) pre 2-tonový žeriav (Behelfskran). Mnohé modifikácie, ktoré sprevádzali produkciu štandardných tankov Panther boli u Bergepantherov zavedené s oneskorením. Napr. samočistiace napínacie koleso zavedené v 10/1944 sa objavilo až v polovici 11/1944. Tlmiče plameňov na výfukoch (Flammenvernichter) zavedené v 12/1944 sa objavili na Bergepatheroch až začiatkom roka 1945.
Poslednou firmou, ktorá dodávala Bergepanthery bola firma B.Seibert - Stahlbau GmbH. Tá však nevyrábala nové vyprosťovacie stroje, ale konvertovala staré a poškodené klasické tanky Panther. Firma sa počas vojny zaoberala napr. výrobou niektorých sekcií ponoriek. Poškodené tanky Panther, ktoré prichádzali z bojísk firma modifikovala na vyprosťovacie stroje v pobočke v Aschaffenburg. Panzer Reparatur-Werkstadt sídlil v dvojici veľkých halách a pôvodne sa zaoberal opravami Pz.Kpfw. III, no prioritne sa začali opravovať práve Panthery. Firma získala kontrakt na prestavby Pantherov Ausf.D na Bergepanther (Umbau). Prvé dodávky začali v 6/1944. Existujú záznamy o 61 dodaných strojoch bez nejakej podrobnejšej evidencie mesačných dodávok. Po obsadení továrne v 3/1945, ktorá bola 25.2.1945 zničená spojeneckým náletom sa našlo sedem Bergepantherov (Umbau) pripravených na odoslanie k jednotkám. Na opravárenskej linke sa našlo ďalších 12 korieb Pantherov Ausf. D a Bergepantherov (Umbau), v okolí továrne sa našlo ešte 10 korieb plus 23 zničených tankov Panther. V areáli sa našlo i 150 veží z tankov Panther, čo svedčilo o rozsiahlom programe opráv a konverzií. Firma repasovala a modifikovala odstránené veže z tankov Panther a dodávala 7,5 cm Panthertürme II pre montáž v stálych palebných postoch s betónovými a drevenými základňami. Z tankov boli odstránený kryt nad priestorom vodiča a rádiooperátora. Zároveň bol odstránený ventilátor na strope pred pozíciami vodiča a rádiooperátora a otvor po ňom bol zakrytý krytom. Boli namontované najnovšie súčasti zavesenia, kolesá a pásy. Modifikáciou na vtedajší štandard prešli všetky potrebné diely, ktoré museli byť v rámci opráv nahradené. Nahradil sa kryt vstupu k motoru na zadnom pancieri korby modifikovaným krytom s namontovaným ťažným zariadením. Otvor po veži bol zakrytovaný rovnakou konštrukciou akú mali prvé Bergepanthery v roku 1943 dodané firmou MAN. Na kryty pozorovacích periskopov boli navarené držiaky lafiet Fliegerbeschussgerät 34 pre guľomety MG 34. Namontované boli oporné vodítka pre ťažné tyče, nové držiaky náradia, na ľavú stranu sa do úchytov montoval drevený hranol, na pravú stranu sa montovali úchyty pre prevoz 2-tonového skladacieho žeriavu. Cca v 9/1944 bola zrušená montáž tlačiacich podložiek v nose čelného pancierovania a boli eliminované odkladacie schránky na materiál montované po bokoch zadného panciera korby.
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle, Lukas Friedli - Bergepanther Ausf.D, A, G, Panzer Tracts No.16-1, rok vydania 2013, ISBN: Bez ISBN Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6 www.feldgrau.net
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#125874
Verze : 67
Bergepanther Ausf.A (Fgst.Nr.175644) vyrobený firmou Demag v 9/1944 skončil po ukoristení anglickými jednotkami v The School of Tank Technology, kde bol podrobený rozsiahlému testovaniu.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Jeden z Bergepantherov prvej 12-kusovej série pri ťahaní ťažkého stíhača tankov Ferdinand, Kursk 1943.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Bergepanther Ausf.A (Fgst.Nr.175644) vyrobený firmou Demag v 9/1944 skončil po ukoristení anglickými jednotkami v The School of Tank Technology, kde bol podrobený rozsiahlému testovaniu.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Prototyp Bergepanther Versuchsfahrzeug (Fgst.Nr.212161)
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Maďarsko 1945
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#125875
Verze : 3
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Bergepanther od 653.Abt. v červnu 1943
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Jeden z prvních vyrobených Bergepantherů
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Korba Bergepantheru pohozená na konci války na dvoře závodu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Bergepanther po válce ve výzbroji francouzké armády (pozn. Braňo: Dnes sa stroj Fgst.Nr.175687 vyrobený firmou Demag v 11/1944 nachádza v Musée de Blindés v Saumure).
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#160772
Verze : 3
Stroj z prvej 12-kusovej série Bergepantherov vyrobenej firmou MAN.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pravdepodobne stroj z prvej 12-kusovej série Bergepantherov vyrobenej firmou MAN.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Bergepanther Ausf.A vyrobený firmou Henschel (Fgst.Nr.212179) dodaný 3.2.1944 do 1./Pz.Rgt.3 2.Panzer-Division, ukoristený po poruche prevodovky v Normandii v 7/1944.
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#542349
Verze : 2
Bergepanther Ausf.A (Fgst.Nr.175662 vyrobený firmou Demag v 10/1944), Panzer-Lehr Division, ukoristený americkými jednotkami v dedine Morhet, Belgicko (Ardeny).
Bergepanther Ausf.A (Fgst.Nr.175662 vyrobený firmou Demag v 10/1944), Panzer-Lehr Division, ukoristený americkými jednotkami v dedine Morhet, Belgicko (Ardeny).
Bergepanther Ausf.A (Fgst.Nr.212177) vyrobený firmou Henschel ukoristený sovietskými vojskami a vystavený v Moskve na výstave ukoristenej techniky. Pravdepodobne rok 1944.
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#542616
Verze : 6
Kuriózny záber na Bergepanther, ktorý nesie znaky verzie vyrábanej firmou Henschel (jeden z prvých 30 ks vyrobených z Panther Ausf.D v období 7-8/1943), no má namontovaný stropný pancier s poklopmi nad priestorom vodiča a operátora, drevený hranol na pravej strane, podporný hák pre ťažné lano na ľavom boku nadstavby. Má dlhý nosič náhradných článkov pásov, nemá podporné vodítka pre ťažné tyče. Má nanesený zimmerit, čo by vzhľadom na dátum produkcie nemal mať, mohol ho však dostať v poľnej opravovni (vyzerá ako nanesený poľnými jednotkami). Absolútnou raritou je však namontované prídavné zariadenie na zadnom pancieri korby, ktoré slúžilo na nesenie externej palivovej nádže (Zusatz-Kraftstoffbehaelter). Náčrt obdobného zariadenia sa nachádza v Spielbergerovej knihe Panther & It´s Variants (str.17).
Kanón je neoriginálny, mal ho len vzorový prototyp.
Vozidlo má na hrane zadného pancierovania navarenú dvojicu oporných vodítok, vodiacu kladku pre ťažné lano a v spodnej časti zadného panciera má úchyty pre opornú radlicu. Namiesto pôvodne montovaného ťažného zariadenia má novší typ ťažného zariadenia, ktoré bolo na kryte prístupu k motoru. Vozidlo má skrátený držiak náhradných článkov pásov.
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#243146
Verze : 5
URL : https://www.valka.cz/Bergepanther-vyprostovacie-vozidlo-t34729#242296
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.